czwartek, 2 października 2014

BMW Art Cars

Kolekcja "BMW Art Cars" składa się z siedemnastu samochodów będących kreacjami artystów takich jak m.in. Alexander Calder, Frank Stella, Roy Lichtenstein czy Andy Warhol. Inspiratorem powstania pierwszego samochodu z serii "BMW Art Cars" był francuski kierowca wyścigowy Hervé Poulain, który w 1975 r. zwrócił się do amerykańskiego artysty Alexandra Caldera, aby pomalował on jego wyścigowe BMW E9. Kreacja Caldera okazała się iskrą, która rozpaliła ideę powstania kolekcji artystycznych samochodów marki BMW.

W dniu 23 września br. sześć samochodów z kolekcji zostało pokazanych po raz pierwszy w Polsce. W składzie ekspozycji zaprezentowanej w Centrum Sztuki Współczesnej (CSW) na Zamku Ujazdowskim w Warszawie znalazły się następujące samochody:

#01 BMW 3.0 CSL (E9) - Alexander Calder, 1975,
#03 BMW 320i (E21) - Roy Lichtenstein, 1977,
#04 BMW M1 (E26) - Andy Warhol, 1979,
#14 BMW 850 CSi (E31) - David Hockney, 1995,
#15 BMW V12 LMR - Jenny Holzer, 1999,
#17 BMW M3 GT2 (E92) - Jeff Koons, 2010.

Ekspozycja w CSW będzie otwarta dla zwiedzających do 19 października br.

W dniu otwarcia wystawy postanowiłem przyjrzeć się z bliska kreacjom artystycznym powstałym na bazie modeli marki BMW. Poniżej zamieszczam zdjęcia poszczególnych modeli. Myślę, że ilości zdjęć przypadających na poszczególne samochody wskazują dość dobrze, które z nich wpadły mi najbardziej w oko.

#01 BMW 3.0 CSL (E9) - Alexander Calder, 1975





#03 BMW 320i (E21) - Roy Lichtenstein, 1977




#04 BMW M1 (E26) - Andy Warhol, 1979





#14 BMW 850 CSi (E31) - David Hockney, 1995



#15 BMW V12 LMR - Jenny Holzer, 1999





#17 BMW M3 GT2 (E92) - Jeff Koons, 2010



Podsumowując, ekspozycja "BMW Art Cars" w Warszawie zdecydowanie zapisuje się w moim kalendarzu wydarzeń motoryzacyjnych 2014 r. jako bardzo ciekawy i ważny punkt. Sam fakt, że wiele z tych samochodów na co dzień stacjonuje w muzeum BMW w Monachium lub gości w najważniejszych muzeach na świecie sprawia, że z pewnością nie da się obok nich przejść obojętnie.

2 komentarze:

  1. Na sztuce chyba się nie znam bo byłem i auto Warhola zupełnie do mnie nie przemówiło :P .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem ;-) Mnie z kolei jego wizja przypadła do gustu, ale zdecydowanie 3.0 CSL był moim faworytem na tej wystawie.

      Usuń