środa, 5 września 2012

SL

Co prawda kolejny wpis o tematyce "foto-motoryzacyjnej" miał zawierać już tylko moje nowe zdjęcia z samochodami, niemniej jednak zanim to nastąpi zdecydowałem się jeszcze na napisanie kilku słów i pokazanie większej ilości moich dotychczasowych zdjęć z Mercedesami SL w roli głównej.

Zawsze miałem słabość do Mercedesów z etykietką „SL”. Przypominam sobie, że miałem kiedyś czerwonego resoraka firmy Matchbox, który był modelikiem wersji R129, czyli Mercedesa SL produkowanego w latach 1989-2001. Był to jeden z tych modelików, które zajmowały honorowe miejsce pośród pozostałych „matchboxów” na półce. Dzisiaj, czyli lekko ponad 20 lat później, nadal nie posiadam SL-a w skali 1:1, ale mam za to sporo zdjęć różnych generacji tego modelu i postaram się o nich nieco opowiedzieć na łamach tego wpisu. Jeśli ktoś jest zainteresowany szczegółowym opisem historii poszczególnych modeli klasy SL to gorąco polecam odwiedzimy tej strony internetowej: linkDe facto w br. SL obchodzi swoje sześćdziesiąte urodziny!

A więc jakie najciekawsze egzemplarze klasy SL udało mi się uwiecznić do tej pory? W kwietniu 2011 r. dowiedziałem się, że w warszawskim salonie Auto-Sim znajduje się Mercedes-Benz 190 SL (typ R121), czyli model który był produkowany w latach 1955-1963. Cóż nigdy nie widziałem tego modelu na żywo, więc postanowiłem się tam wybrać i zrobić przy okazji kilka zdjęć. Okazało się, że samochód jest w idealnym stanie. Klasa i styl w czystej formie.




Jak już wspominałem przy okazji pierwszego wpisu na blogu salon wykorzystał później moje zdjęcia w celach promocyjnych. Tutaj można znaleźć pełną galerię z moimi zdjęciami tego modelu zamieszczoną na stronach Auto-Sim-u: linkMoje kolejne spotkanie z modelami 190 SL miało miejsce podczas wystawy Autonostalgia w czerwcu br. Były to egzemplarze w równie nienagannym stanie co ten spotkany rok wcześniej.



Podczas Autonostalgii 2012 sporo czasu spędziłem przy tzw. "Pagodzie", czyli Mercedesie klasy SL typu W113, który był produkowany w latach 1963-1971. Należy dodać, że na tej wystawie było odrębne stoisko poświęcone właśnie sześćdziesięcioleciu klasy SL i tam znajdowała się również "Pagoda". Dlaczego "Pagoda"? Przydomek ten wynikał z wklęsłego kształtu dachu w wersji hardtop, który przypominał zadaszenie dalekowschodnich świątyń. Mercedes W113 to zdecydowanie moja ulubiona odsłona SL-a. Ponownie oddaję głos zdjęciom. Przepiękne auto.





Kolejna generacja klasy SL to typ W107 produkowany w latach 1971-1989. Również podczas Autonostalgii 2012 spotkałem bardzo ładny egzemplarz tej generacji SL-a. Niemniej jednak ta odsłona SL-a nie wzbudza we mnie takiego zachwytu jak W113, czy R121.


Inaczej ma się sprawa z kolejną generacją, która w moim odczuciu jest ostatnim rasowym przedstawicielem gatunku. Chodzi o typ R129, który był produkowany w latach 1989-2001. Miałem przyjemność wykonać sporo zdjęć jednego z ładniejszych, o ile nie najładniejszego egzemplarza, tego typu SL-a, który jest w Warszawie. Mianowicie modelu 500 SL z 1991 r. Pierwsza sesja zdjęciowa tego egzemplarza odbyła się w czerwcu 2011 r. Wówczas auto miało założony hardtop. Moim zdaniem to auto cechuje niesamowicie dostojna prezencja.




Kolejne spotkanie z tym niesamowitym SL-em miało miejsce na początku lipca br. Tym razem wykonałem zdjęcia samochodu bez dachu.





Typ R129, a zwłaszcza w takim stanie jak powyższy egzemplarz, jest samochodem moich marzeń. Obok klasycznej W113 uważam SL-e tej generacji za najbardziej udane wariacje na temat roadstera z gwiazdą na masce.

Naturalnie legenda nadal żyje i istnieją kolejne generacje klasy SL, mianowicie typ R230 produkowany w latach 2001-2011 oraz aktualny typ R231 produkowany od marca br. Niemniej jednak te wersje nie są przeze mnie postrzegane jako ciekawe pod względem stylistycznym. Cóż taki gust, wolę old- i young-timery ;-) Wśród prezentowanych przeze mnie zdjęć Mercedesów klasy SL brakuje modeli 300 SL (tzw. Gullwing) i 300 SL roadster. Po cichu liczę na to, że któregoś dnia będę mógł zwolnić spust migawki mając w kadrze taki unikalny samochód jakim jest 300 SL. Na koniec dodaję wideo z reklamą pokazującą wszystkie generacje klasy SL od R121 do R230. Timeless. Unlike any other.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz