wtorek, 2 grudnia 2014

Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution

Podstawowy model Mercedesa z lat '80 i początku lat '90, a mianowicie model 190 typu W201, jest potocznie określany mianem "Baby-Benz". Przydomek ten jednoznacznie wskazuje, że W201 był w swoim czasie najmniejszym samochodem w ofercie firmy Mercedes-Benz. Projektantem nadwozia tego samochodu był Bruno Sacco. W latach 1982-1993 wyprodukowano łącznie ponad 1,8 mln egzemplarzy W201, co tym samym świadczy o ogromnej popularności jaką cieszył się w swoich czasach ten Mercedes. Mowa zatem o samochodzie, który bez wątpienia powinien być określany mianem "pospolitego". O ile w przypadku większości wersji W201 jest to prawdą, to określenie to zdecydowanie nie pasuje do egzemplarzy, które oznaczano nazwą "Evolution". Na początku listopada br. miałem okazję przyjrzeć się z bliska jednemu z pięciuset dwóch wyprodukowanych Mercedesów 190 E 2.5-16 Evolution.

Na początek kilka słów o historii modelu Evolution, zwanego również w skrócie "Evo". Pod koniec lat ’80 W201 w wersji 190 E 2.5-16 stanowił dla firmy Mercedes-Benz podstawę w budowie samochodu wyścigowego grupy A przeznaczonego do niemieckich wyścigów klasy DTM (Deutsche Tourenwagen Masters). Możliwość wystawienia wersji wyścigowej W201 do potyczek na torze wymagała natomiast zgodnie z przepisami FIA wyprodukowania co najmniej 500 "cywilnych" egzemplarzy samochodu wyścigowego, a więc takich które uzyskają homologację na drogi publiczne. W ten sposób narodził się W201 w odmianie Evolution, a więc samochód z rodowodem sportowym przeznaczony do użytku na drogach publicznych. Premiera Mercedesa 190 E 2.5-16 Evolution miała miejsce w marcu 1989 r. podczas salonu samochodowego w Genewie. W ciągu zaledwie trzech miesięcy, a więc w okresie od marca 1989 r. do maja 1989 r., powstały 502 sztuki tego samochodu. Wszystkie egzemplarze Evo były dostępne tylko w jednym kolorze nadwozia, tj. "Blau-Schwarz Metallic" (kod lakieru 199). Poniżej krótka specyfikacja jednostki napędowej Evo oraz kilka innych wybranych danych technicznych.

Kod fabryczny jednostki napędowej: M102 E25/2
Typ jednostki napędowej: DOHC, 4 cylindry w układzie rzędowym, 4 zawory na cylinder
Typ wtrysku paliwa: Bosch KE-Jetronic
Pojemność: 2463 cm^3
Moc: 195 KM przy 6800 obr/min
Moment obrotowy: 235 Nm przy 5000-5500 obr/min
Stopień sprężania: 9,7:1
Masa własna pojazdu: 1320 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,5 s
Prędkość maksymalna: 230 km/h

Tym samym 190 E 2.5-16 Evolution rozwijał de facto taką samą moc jak "zwykły" 190 E 2.5-16, niemniej jednak silnik zainstalowany w Evo był znacznie bardziej podatny na modyfikacje, co m.in. pozwalało na zwiększanie mocy. Podstawowe różnice pomiędzy jednostką napędową 190 E 2.5-16 i 190 E 2.5-16 Evolution to zmniejszony skok i zwiększona średnica cylindrów w przypadku Evo. Warto również dodać, że jak na swoje czasy była to wysoko obrotowa jednostka napędowa - czerwone pole obrotomierza zaczyna się na poziomie 7250 obr/min. W Evo istniała również możliwość zainstalowania tzw. "AMG Power Pack", co w efekcie prowadziło do zwiększenia mocy do 225 KM, zwiększenia prędkości maksymalnej do 236 km/h i skrócenia przyspieszenia 0-100 km/h o ponad sekundę (7,1 s). Warto dodać, że wyścigowa wersja jednostki napędowej z Evo rozwijała z kolei moc około 330 KM. Najbardziej charakterystyczne różnice w nadwoziu Evo w stosunku do pozostałych modeli W201 obejmowały przede wszystkim spoiler przedni, spoiler tylny z charakterystycznym trójkątnym klinem oraz poszerzone nadkola. Dodatkowo samochód oferował możliwość regulacji wysokości zawieszenia za pomocą przycisku zainstalowanego na desce rozdzielczej po lewej stronie kierownicy. Do dyspozycji kierowcy oddano trzy poziomy regulacji "zawiasu", tzn. normalny, niski i wysoki. Współczynnik oporu powietrza (Cx) w przypadku niskiego położenia wynosił 0,32. Evo były wyposażane w 16-calowe felgi aluminiowe oraz ogumienie Conti Sport Contact o rozmiarze 225/50/16. W 1989 r. cena Evo wynosiła 87.204 DM. Rok po premierze 190 E 2.5-16 Evolution, również podczas salonu samochodowego w Genewie, zadebiutował 190 E 2.5-16 Evolution II. Samochód ten również został wyprodukowany w liczbie 502 egzemplarzy.

Zanim przejdę do prezentacji zdjęć Evo, które znalazło się przed moim obiektywem jeszcze kilka słów na temat moich odczuć odnośnie tego samochodu. Jest to zwarta i twarda konstrukcja. Już po pierwszych metrach przejechanych tym samochodem nie ma się wątpliwości co do sportowego rodowodu tego auta. Żwawy silnik, przyjemne brzmienie, spora dawka adrenaliny za kierownicą. Zdecydowanie jeden z ciekawszych Mercedesów jakie miałem okazję podziwiać. Jedyną rzeczą, która nie jest standardowa w przypadku egzemplarza, który fotografowałem są felgi, które pochodzą z modelu 190 E 2.5-16 Evolution II.

Na zakończenie chciałbym podziękować mojemu koledze Maćkowi Chajskiemu, który nawiązał kontakt z właścicielem samochodu, jak również właścicielowi, który zechciał udostępnić to rzadkie auto do zdjęć. Poniżej zdjęcia Mercedesa 190 E 2.5-16 Evolution.
























6 komentarzy:

  1. Super auto i super ujęcia. Gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pes, genialna robota - auto jak i zdjęcia na najwyższym poziomie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tomek, dziękuję za miłe słowa. Fajnie, że materiał się podoba.

      Usuń
  3. Dla wielu kierowców ważne jest, aby firma pomocy drogowej posiadała odpowiednie doświadczenie i kwalifikacje. Użytkownicy często szukają informacji o stażu pracy firmy oraz kwalifikacjach personelu. Na https://zakrzewski-holowanie.pl/ można znaleźć informacje dotyczące doświadczenia firmy oraz szkoleń, jakie przeszli jej pracownicy.

    OdpowiedzUsuń